Van az az autó, amit ha meglátsz egy régi fényképen, egyből eszedbe jut róla egy korszak. Az utcák, ahol gyerekként sétáltál, az első kocsikázások a családdal, a szomszéd bácsi, aki minden hétvégén a motorháztető alatt szerelt valamit. Na, a Polski Fiat 125p pont ilyen. Nem volt sem a legszebb, sem a leggyorsabb, de mégis mindenki ismerte.
Fiat? Nem egészen…
A ’60-as években a lengyel ipar előtt egy hatalmas kihívás állt: kellett egy új, megbízható autó. Az emberek hosszú évekig vártak egy kocsira, és ha végre megkapták, az a család kincse lett. De saját modellt fejleszteni nem volt opció, így a lengyelek fogtak egy olasz Fiatot – aztán kicsit leegyszerűsítették. Kívülről megtévesztésig hasonlított az olasz Fiat 125-re, de a lemezek alatt már más volt a helyzet. Az olasz változat modernebb motorral és fejlettebb futóművel készült, míg a lengyel verzióba a régebbi Fiat 1300/1500 technikáját szerelték. Nem véletlenül: az egyszerűbb hajtáslánc könnyebben javítható volt, és jobban bírta a kelet-európai utak próbáját.
Aki azt hiszi, hogy ez egy olcsó másolat volt, az téved. Egyszerű, masszív és strapabíró lett – pont, amire szükség volt az akkori viszonyok között. Ráadásul több változat is létezett belőle: szedán, kombi és még egy pick-up is, ami főleg munkásautóként futott be szép karriert.

Kép forrása: Marcin Chady – Wikimedia Commons, CC BY-SA 4.0
Mindennapi hős, avagy mindenki Polski Fiatja
Ha valaki egy Polski Fiat 125p-t vezetett, az pontosan tudta, mit várhat tőle. Nem egy rakéta, de elvisz A-ból B-be, és ha véletlenül lerobban, a helyi szerelő fél óra alatt összedobja. Vagy ha nincs szerelő, akkor egy villáskulccsal és némi jóindulattal a tulajdonos maga is megoldhatta a problémát. Az utak tele voltak ilyen autókkal – taxiként, rendőrautóként, családi járgányként, vállalkozók munkaeszközeként.
Ha valaha láttál régi lengyel filmet, biztos, hogy feltűnt benne egy Polski Fiat. A ’70-es, ’80-as évek utcáin más kocsi szinte nem is létezett. Mindenkinek volt egy sztorija róla: „A nagybátyám ezzel ment a Balti-tengerhez, és kétszer is kigyulladt az út közepén!” vagy „Apám szerint ebben volt a legkényelmesebb hátsó ülés, mert simán el lehetett aludni rajta egy hosszú úton.”
Azonban a Polski Fiat nemcsak hétköznapi autó volt, hanem versenyeken is megállta a helyét. A lengyel rali egyik kedvenc versenygépe lett, és 1972-ben a Monte Carlo Rallye-n kategóriagyőzelmet is szerzett. Nem rossz egy olyan autótól, amit alapvetően nem sportkocsinak terveztek.
Az ikonikus autó végnapjai
Ahogy az idő haladt, a Polski Fiat egyre inkább lemaradt a nyugati kocsik mögött. Míg a világ másik felén már kockás ingben és napszemüvegben tolták a sportos kupékat, Kelet-Európában még mindig ez volt a családok álma. A minőség viszont az évek során egyre romlott, és 1983 után már csak árnyéka volt önmagának. A lengyel Fiat 125p elvesztette régi báját, és a gyengébb minőség miatt a Fiat végül visszavonta az engedélyét. Ezért a „Polski Fiat” elnevezés megszűnt, és innentől FSO 125p néven futott tovább.
A rendszerváltás után hirtelen minden megváltozott. Az emberek, akik addig éveket vártak egy Polski Fiatra, most már BMW-re, Audira vagy Volkswagenre vágytak. Ahogy megnyíltak a határok, a nyugati autók elérhetőbbé váltak, és a régi, keleti blokkban gyártott modellek gyorsan háttérbe szorultak. A Polski Fiat 125p sem volt kivétel – egyre kevesebbet lehetett látni belőle az utakon. A gyártás végül 1991-ben leállt, és az utolsó, 1 445 700. legyártott példány történelmi darabbá vált. Ma már múzeumi ritkaság, többek között a Varsói Műszaki Múzeumban is meg lehet csodálni.
De hiába múlt el az idő, ez az autó nem tűnt el teljesen. A mai napig látni felújított példányokat veterántalálkozókon, és ha véletlenül szembejön egy az utcán, garantáltan elkap a nosztalgia.
Mert ez az autó nem csak egy autó volt. Ez volt A KOCSI.
A Polski Fiat 125p ugyanúgy a múltunk része, mint azok a lengyel rajzfilmek, amelyeken annyi gyerek nőtt fel. Emlékszel még Lolka és Bolka kalandjaira vagy Pampalini, a vadász ügyetlen próbálkozásaira? Ezek a mesék ugyanúgy hozzátartoztak a mindennapokhoz, mint a Polski Fiat pöfögése az utcákon. Ha szeretnél egy kis nosztalgiázást, nézd meg, melyek voltak gyerekkorunk lengyel rajzfilmjei!




Képek forrásai: 1. Wikimedia Commons, CC BY-SA 4.0, 2. André Schulze – Wikimedia Commons, CC BY-SA 4.0, 3. Fortepan/MHSZ, 4. Narodowe Archiwum Cyfrowe (közkincs)